به چه دلیل کلمه مولی به معنای سرپرست است؟(مختصر)
هیئت آل طاها-خدام المهدی شهرستان ماهشهر شهر شهید چمران
درباره وبلاگ


به وبلاگ هیئت آل طه خوش آمدید.
آخرین مطالب
نويسندگان

به چه دلیل کلمه مولی به معنای سرپرست است؟

دلالت «مولی» در حدیث غدیر بر معنای «سرپرست و اولی به تصرف» واضح و روشن است زیرا:

الف) ماده مولی (بر وزن مفعل) به این معنا است به شهادت کتب لغت:

لغت شناسان و کتاب‏های برجسته و ممتاز لغت، کلمه ولایت را به معنای سرپرستی، عهده‏داری امور، سلطه، استیلا، رهبری و زمامداری معنا کرده‏اند.

در این جا معنای این کلمه را با برخی از مشتقاتش از کتاب‏های لغت غیر شیعه برایتان نقل می‏کنیم:

- راغب اصفهانی می‏نویسد: «وِلایت یعنی، یاری کردن. و وَلایت یعنی، زمامداری و سرپرستی امور و گفته شده است که ولایت و ولایت مانند دِلالت و دَلالت است و حقیقت آن «سرپرستی» است. ولی و مولی نیز در همین معنا به کار می‏رود». (والوَلَايَةُ : تَوَلِّي الأمرِ ، وقيل : الوِلَايَةُ والوَلَايَةُ نحو : الدِّلَالة والدَّلَالة ، وحقيقته : تَوَلِّي الأمرِ) ( مفردات ألفاظ القرآن،الراغب الأصفهاني 885)

- ابن اثیر می‏نویسد: «الولایة تشعر بالتدبیر والقدرة والفعل .ولایت اشاره و دلالت بر تدبیر و اعمال قدرت و انجام کاری دارد .». سپس خودش می‏گوید: «و از همین قبیل است حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه». و سخن عمر که به علی (ع) گفت: «تو مولای هر مؤمنی شدی» یعنی، «ولی مؤمنان گشتی» (النهایة، لابن اثیر، ج 5، ص 227).

- صاحب صحاح اللغة می‏نویسد: «. هر کس سرپرستی امور کسی را به عهده گیرد ولی او است» (الصحاح فی لغة العرب، ج 6، ص 2528)

- صاحب مقاییس می‏نویسد: وكل من ولى أمر آخر فهو وليه «هر کس زمام امر دیگری را به عهده گیرد ولیّ او است»(معجم مقاییس اللغة، ج 6، ص ص 141)

 

الف)اکنون با این گفته‏های مصرّح از ارباب لغت غیر شیعه، چگونه می‏توان من کنت مولاه فعلی مولاه را به «دوستی» صرف معنا کرد و سرپرستی اجتماعی و زمامداری را از آن جدا ساخت؟ مگر نه این است که «ابن اثیر» لغت‏شناس معروف عرب و عُمَری، خودش تصریح می‏کند که کلمه «مولی» در روایت من کنت مولاه فعلیّ مولاه از زبان پیامبر (ص) و در گفتار عمر در همین معنا به کار رفته است؟؟؟

ب) قرائن داخلی این حدیث بر معنای مذکور دلالت دارد: مانند صدر حدیث که حضرت رسول فرمود:الست اولی بکم من انفسکم.

و هم چنین در ذیل روایت حضرت می‏فرماید: «الله اکبر علی اکمال الدین و اتمام النعمة» و مردم را به بیعت با حضرت علی دعوت می‏کند و مردم با آن حضرت بیعت کرده به او تبریک می‏گویند.

و بدیهی است که معنای «دوستی» و «دوست داشتن» با این ذیل سازگار نیست، زیرا معنایش این است که مردم به علی (ع) چنین تبریک می‏گویند: «به تو تبریک می‏گوییم که محبوب همه مومنان هستی»

ج) موقعیت و وضعیت واقعه غدیر فقط با این معنا سازگار است.(سرپرستی مسلمین)

د) عکس‏العمل حاضران در واقعه و بیعت با آن حضرت در همان مجلس شاهد همین معنا است.(سرپرستی مسلمین)

ه) اشعار شعرای آن زمان که این حدیث را به نظم کشیده‏اند بر همین معنا مبتنی است.(سرپرستی مسلمین)

از آنجا که دلالت حدیث غدیر بر معنای سرپرستی به دلیل شواهد فوق روشن و واضح است، اگر قرینه‏ای بخواهد معنای این حدیث را از ظاهرش تغییر دهد، باید هم اصل وقوع آن و هم چگونگی دلالت بر معنای مقصودش با ادله معتبر ثابت شود، در حالی که این قرینه که میگویند مولی در اینجا به معنی دوست هست نه سندی دارد و نه می‏تواند دلالت بر مقصود داشته باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • هاور بال
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هیئت آل طه-ماهشهر و آدرس aletaha.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 206
بازدید کل : 92370
تعداد مطالب : 69
تعداد نظرات : 72
تعداد آنلاین : 1